به تاریخی که برای مراسم عروسی در نظر گرفته بودیم نزدیک میشدیم. مثل همه عروس ها استرس برگزاری مراسم را داشتم. با همسرم که صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم که…

برگزاری یک مراسم عروسی متفاوت

به گزارش گلستان 24، به تاریخی که برای مراسم عروسی در نظر گرفته بودیم نزدیک میشدیم. مثل همه عروس ها استرس برگزاری مراسم را داشتم. با همسرم که صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم که با پیروی از سیره شهداء و به دور از همه استرس ها و هزینه های اضافی عروسی، با یک سفر زیارتی و یک ولیمه ساده زندگیمان را شروع کنیم. اما وقتی این موضوع را با خانواده ها مطرح کردیم تازه شروع بحث ها بود… البته نمی شد غیر از این انتظار داشت. بالاخره آرزوی هر پدر و مادری است که مراسم عروسی فرزندش را ببیند و دخترش را در لباس عروس به خانه بخت بفرستد. حالا بین این دو راهی مانده ایم: شروعی ساده برای یک زندگی ساده و یا برآورده کردن خواسته پدر و مادرهایمان!!!

 

مراسم عروسی

مراسم عروسی امری مستحب در دین اسلام است. در احادیث بسیاری از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به این امر سفارش شده است. همانطور که در حدیثی از پیامبر(ص) داریم که می فرمایند:

◄ سور و ولیمه در پنج مورد است: ۱- عروسى ۲- تولد اولاد ۳- ختنه کردن نوزاد ۴- خریدن خانه ۵- بازگشت از سفر مکه. (۱)

و در حدیث دیگری داریم که ایشان فرمودند:

◄ سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است. (۲)

امام صادق(ع) نیز در حدیثی می فرمایند:

◄ رسول اکرم (ص) در هنگام تزویج «میمونه‏» دختر «حارث‏» ولیمه داد و با غذاى معجون خرما از حاضرین پذیرایى فرمود. (۳)

بنابراین گرفتن مراسم عروسی و ولیمه دادن در دین ما وجود دارد. اما چیزی که ما امروز از آن به نام عروسی یاد می کنیم مراسمی است که از قالب مورد قبول آن بیرون آمده و به سمت تجملات رفته است. هزینه های سنگین آرایشگاه، لباس عروس، ماشین عروس، تالار، غذا و…. بار سنگینی است که در ابتدای زندگی بر دوش عروس و داماد جوان گذاشته می شود.

 

مراسم عروسی مذهبی

 

نگران کننده تر از هزینه هایی که تنها برای یک شب پرداخته می شود، این است که متأسفانه بسیاری از دوستان مذهبی و محجبه که الگوی زندگی خود را ائمه اطهار(ع) و شهداء قرار داده اند در این مسیر حرکت می کنند و حتی در بسیاری از مواقع در بریز و بپاش ها از افراد عادی جامعه نیز سبقت می گیرند. البته هنوز کسانی هستند که در مقابل این موج ایستاده اند؛ اما تعدادشان آنقدر انگشت شمار است که معمولا دیده نمی شوند. اما به نظر شما زیبا نیست که بتوانید زوج دیگری را مثل خودتان خوشبخت کنید؟ آیا حس کمک به دیگران ماندگارتر از گل آرایی میزها نیست؟

بسیاری از دوستان می گویند که طبق خواسته و میل خانواده هایشان عمل کرده اند و قلبا تمایلی به گرفتن این سبک از مراسم نداشتند. اما می شود یک عروسی کم خرج تر برگزار کرد که هم به عرف جامعه عمل کرد، هم دل پدر و مادرها را به دست آورد و هم زندگی را در سادگی آغاز نمود. میزآرایی، شمع آرایی، گل آرایی، بادکنک آرایی، آتش بازی، منوی طولانی غذا، عکس اسپرت، کلیپ آشنایی و هزار و یک برنامه مشابه این ها بازاری برای کسب درآمد افراد سودجو است. چراکه شروع زندگی بدون انجام این کارها هم ممکن است.

 

مراسم عروسی مذهبی

 

البته کسانی هستند که تصمیم می گیرند مراسم عروسی نداشته باشند. ولی بعدها تحت تأثیر حرف اطرافیان با دیدن هر مراسم عروسی، در ذهنشان به دنبال خاطره ایی گمشده می گردند. این افراد یا تا آخر عمر در حسرت پوشیدن لباس عروس می مانند و یا در مواردی بعد از گذشت چند سال لباس عروس به تن می کنند که البته شاید شیرینی روز عروسی را برایشان نداشته باشد.

به همین دلیل توصیه می شود که مراسم عروسی را به طور کامل از خود دریغ نکنید. اگر تصمیم به مسافرت و یا ولیمه هم دارید حتما لباس عروس بپوشید و برای یادگاری چند تا عکس بگیرید. اگر احساس می کنید که ممکن است بعدها از تصمیمتان پشیمان شوید حتما مراسم ساده ایی برگزار کنید.

حجت الاسلام قرائتی نقل می کنند:

یک کارت عروسی، از یک دختر خانمی دستم رسید، از بس جذب این کارت شدم کارتشو با خودم قم آوردم.

یکی از شخصیت های محترم تبریز دخترش رو، عروس می کنه و بعد توی کارت عروسیش می نویسه که،

بسمه تعالی

دوشیزه فلانی و آقای فلانی به ازدواج هم در آمدند. بنا داشتیم جشن با شکوهی بگیریم. شما را هم دعوت کنیم، اما تصمیم گرفتیم بودجه جشن را بدهیم به یک خواهر و برادر و آن ها هم ازدواج کنند. بنابراین جشنی نداریم. این کارت جهت اطلاع بود، که بدانید ازدواج انجام شد. گرچه از دیدارتان محرومیم! ولی، امیدواریم این عمل خدا پسندانه را بپذیرید و تایید کنید. التماس تفکر

اگر یک سال تشریفات ازدواج رو، تو ایران کم بکنیم… هیچ دختر و پسری بی زن و بی شوهر نمی مونند و اگر یک سال پول هایی که تو ساختمون هاخرج دکور سازی می شه رو کم بکنیم… بی خونه ای تو ایران نمی ماند. قضاوت با فطرت پاکتان و پاک دلان نه اینکه ببینیم “مردم چه می گویند؟

باحجاب

ارسال نظر

آخرین اخبار