بلایی به نام گوشی‌های هوشمند؛

این روزها اسمارت فون‌ها یا گوشی‌های هوشمند به پدیده نوظهوری می مانند که اکثر مردم درنقاط مختلف دنیا با آن درگیر هستند. ابزاری که روزی برای گریز ازتنهایی انسان ها ساخته شده بود، انسان‌های زیادی را به انزوا کشانده است.

عمری که به پای دنیای مدرن به هدر می‌رود

 به گزارش گلستان 24،  این روزها اسمارت فون‌ها یا گوشی‌های هوشمند به پدیده نوظهوری می مانند که اکثر مردم درنقاط مختلف دنیا با آن درگیر هستند.

پدیده ای که ذهن و زمان تمامی اقشار جامعه را به خود مشغول کرده و به دوست داشتنی ترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت مبدل گشته است.

وسیله ای که روزی برای گریز ازتنهایی انسان ها ساخته شده بود، این روزها انسان های زیادی را به انزوا کشانده است. این وسیله بیشتر کاربردهای یک کامپیوتر pc را داراست. با این تفاوت که گوشی های هوشمند در هرلحظه و هر زمان قابلیت استفاده را دارد و برای رفع نیازهای رایانه ای خصوصا استفاده از فضای مجازی و اینترنت سهل الوصول تر از رایانه های شخصی می باشند.

کشور ما نیز به عنوان کشوری پیشرو در استفاده از ظواهر مدرن دنیای غرب، از استفاده از این پدیده عقب نماده است. در گذشته کودکان ونوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود به بازی های گروهی می پرداختند، بازی های که فکر وجسم آنها را پرورش می داد، اما با گذشت زمان بازی های رایانه ای جای خود را در جمع این قشر سنی باز کرد و تنها مکان برای انجام این بازی ها مکان هایی به نام کلوپ و کافی نت ها بود، که قاچاق و هجمه بازی های جدید خارجی با نصب آسان و رایگان پای این بازی ها را به خانه ها باز کرد. 

اما این پایان ماجرا نبوده و نیست. با بزرگ شدن کودکان و نوجوانان فناوری بازی های رایانه ای نیز رشد کرد و به دسترس ترین شکل ممکن در اختیار جوانان قرار گرفت.

امروزه بیشتر زمان روزمره جوانان در خیره شدن به گوشی های لمسی در حال سپری شدن است، زمانی که می تواند صرف مطالعه، علم آموزی، ورزش، تفریح ومعاشرت با دوستان وخانواده گرد ، به صورت یکجا تقدیم گوشی های همراه می‌شوند.

مشکلات بینایی، رفتارهای خشونت بار، مشکلات ذهنی، کاهش وافزایش نامعقول وزن، کاهش روابط اجتماعی، توجه نکردن به بهداشت شخصی، اختلال در خواب و افت تحصیلی از جمله مضرات وخطرات استفاده نامعقول از بازی های رایانه ای است که استفاده کنندگان از گوشی های هوشمند را نیز تهدید می کند. 


 


اگر به مکان های عمومی از جمله مترو و بی.آر.تی ها مسیرتان خورده باشد، با تصاویر خارق العاده ای روبرو خواهید شد، تصاویری که به عرف امروز جامعه ما مبدل گشته است؛

فردی که مجسمه وار بر روی صندلی نشسته، بدن بی حرکت، نگاه منجمد، سری که بر روی گوشی خم شده و انگشتانی که با حرکت خود فرد را به دنیاهای مختلفی پرتاب میکنند، باعث می شود فرد از دنیای واقعی خود غافل شود و پیرمرد یا پیر زن عصا به دستی را که روبروی او ایستاده است را نبیند. این تنها یک نمونه از اثرات این پدیده در روابط اجتماعی انسان هاست.

 


جدای از ویروس‌های اخلاقی فضای مجازی که در کمین ذهن کودکان ونوجوانان قرار دارد، می توان از بازی های رایانه ای به عنوان دومین نابودکننده اخلاق، معنویت و اعتقادات فردی نام برد.

بازی هایی نظیرAssassin creed و ۲IgI و angry Birds space وcounter strike که با مضامین ایران و اسلام هراسانه کاربر را به حضور در فضای ذهنی دلخواه وادار می‌کنندف که متاسفانه در ایران وجهان جزء پرطرفدارترین بازی ها به شمار می‌روند. 

در حال حاضر شرکت های گیم سازی در کشور مشغول ساخت بازی های رایانه ای هستند؛ که هماهنگ با عرف و اعتقادات ما است اما اکثر این بازی ها به صورت محدود وبا قیمت بالا منتشر می شوند که توان رقابتی با بازی های خارجی را ندارند. 

از مدیران فرهنگی کشور انتظار میرود تا با حمایت ویژه از شرکت های سازنده اینگونه بازی ها توان رقابتی این شرکت ها را در مقابل هجمه گسترده بازی های رایانه ای خارجی افزایش دهند.

ارسال نظر

آخرین اخبار