حجت‌الاسلام پناهیان در اولین جلسه از دورۀ جدید بحث تنهامسیر:

پناهیان:اثر ثبت‌نام بدون صف بچه‌های یک مسئول بر فرهنگ

به گزارش گلستان24،در این دوره از مباحث می‌خواهیم ابعاد فرهنگی مبارزه با هوای نفس را بررسی کنیم. باید در فرهنگ ما زشتی هواپرستی جا بیفتد و زیبایی مبارزه با هوای نفس را نشان دهیم و فرهنگ کنیم.

  •  
  • اگر فرهنگ مبارزه با هوای نفس و تقبیح متابعت از هوای نفس در جامعه جا بیفتد، امر به معروف و نهی از منکر هم جای خودش را پیدا می‌کند. الان هواپرستی «معروف» شده، ما باید این را منکر کنیم. اگر جامعه اینجوری شد که هرکسی هرکاری دلش می‌خواهد نمی‌کند و این را بد می‌داند، این یعنی فرهنگ مبارزه با هوای نفس جا افتاده.
  •  
  • اولین مرحله برای نهادینه کردن یک فرهنگ، تغییر سیاسیون جامعه است، سیاسیون با قدرتی که دارند به راحتی می توانند فرهنگ یک جامعه را خراب و یا آباد کنند. حضرت امیر(ع) فرمود: النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ. 
  •  
  • وقتی بچه‌های یک مسئول مملکتی بدون صف ثبتنام می کنند، شاید این جزو گناهان کبیره‌ای که شهید دستغیب در کتابش آورده نباشد، اما وقتی بچه‌های یک مسئول مملکتی بدون صف ثبت نام می‌کنند، هرچقدر بالای منبر موعظه کنید که آقا تو صف نزنید، حق دیگران را رعایت کنید، زیاد اثر ندارد، می‌گه حال داری حاج آقا... بابا به بچه میگه پسرم توی زندگیت همیشه صف را رعایت کن، میگه بی‌خیال بابا حال داری...

  • انتخابات محل امتحان جامعه است/ تمام «نامزدها» و «رأی‌دهندگان»، روز قیامت باید در مورد نیت خود توضیح دهند/ باید با یکدیگر گفتگو کنیم و سلایق شخصی را کنار بگذاریم

انتخابات محل امتحان جامعه است. تمام کسانی که خود را نامزد می‌کنند و تمام کسانی که رأی می‌دهند روز قیامت باید دربارۀ نیت خود و علت تشخیص خود و  رفتار انتخاباتی خود توضیح بدهند.

روز قیامت خوب‌ها هم سؤال و جواب دارند و فقط از برخی از اولیاء خدا و شهیدان سوال نمی‌شود و بی‌حساب به بهشت می‌روند.

جالب این است کسانی که رأی ندهند هم به سختی مورد سوال و مؤاخذه قرار خواهند گرفت. شرکت در این امتحان از نظر دینی اختیاری نیست. البته قانون اجبار نمی‌کند، ولی قیامت خواهند پرسید: چرا دربارۀ جامعه خودت احساس مسئولیت نکردی؟

ما باید با یکدیگر گفتگو کنیم و سلایق شخصی را کنار بگذاریم و تمام چیزهایی که بلدیم را به کار بگیریم و خود را برای رفتار انتخاباتی صحیح آماده کنیم. به صورتی که بتوانیم به خدا پاسخگو باشیم.

البته قبل از قیامت مردم هرچه را انتخاب کنند، در همین دنیا نتیجۀ آن را خواهند دید. امیدواریم بهترین انتخاب‌ها که موجب رشد و اقتدار جامعه باشد، اتفاق بیفتد.

 

 در «امتحان انتخابات» دو عامل مهم بسیار تعیین کننده است: «تشخیص مردم» و «تقدیر الهی»/ تشخیص افراد غالباً ناشی از گرایشات آنهاست/ اگر خدا بخواهد امتحان خاصی بگیرد، نتیجۀ متناسب با آن را مقدر، و مقدمات رسیدن به آن نتیجه را فراهم خواهد کرد

در «امتحان انتخابات» دو عامل مهم بسیار تعیین کننده است: یکی «تشخیص مردم»، دیگری «تقدیر الهی».

تشخیص افراد غالباً ناشی از گرایشات آنهاست. اگر کسی عمیقاً گرایشات انسانی و الهی داشته باشد، معمولا کمتر در تشخیص اشتباه می‌کند، ولی به هرحال انسان جایز الخطاست و گاهی با همه خوبی‌هایی که دارد، ممکن است در اثر غفلت‌هایی خطا کند.

البته اشتباه کردن در تشخیص جرم نیست، ولی اگر ریشۀ این اشتباه چیزی بیشتر از غفلت باشد و یک گرایش منفی پنهان مثل تکبر یا حسادت نسبت به ولی خدا باشد، فرد معاقب خواهد بود.

عامل دیگر تقدیر الهی است. اگر خدا بخواهد جامعه یا افرادی را مورد امتحان خاصی قرار دهد، نتیجۀ متناسب با آن را مقدر خواهد فرمود و مقدمات آن را هم فراهم خواهد کرد.

/:بیان معنوی

ارسال نظر

آخرین اخبار