با افزایش بیکاری های ناشی از تعطیلی مراکز تولیدی، موجی از سواستفاده های مالی و اخلاقی توسط شرکت های کاغذی کاریابی از افراد جویای کار به راه افتاده است.

جولان «کلاهبرداران کاریابی» در تلگرام و اینستاگرام

موج بیکاری سال هاست جمعیت جوان و جویای کار جامعه را در برگرفته است؛ جوانانی که حالا باید جمعیت بیکار شده های ناشی از تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی را هم به آنها اضافه کرد. اگرچه تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی و از دست رفتن هزاران شغل مستقیم وغیر مستقیم مشکلات عدیده اقتصادی برای خانواده ها به همراه داشته است اما نباید از مشکلات ثانویه موج ایجاد شده در جامعه نیز غافل شد.

به گزارش گلستان 24، همه چیز وقتی شروع می شود که بیکاری گریبان خانواده ای را گرفته است. سرپرست خانواده برای گذران زندگی با مشکلات دست و پنجه نرم می کند و در این بین دیدن آگهی استخدام آنهم با  وعده حقوق و مزایای رویایی تمام معادلاتش را برهم می زند. وقتی می شنوند که می توان با پرداخت اندکی پول صاحب شغلی رویایی شد بی درنگ هزینه را به حساب شرکت واریز می کنند. این آغازی است برای سواستفاده از افراد جویای کار که بعد از چند هفته می فهمند چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است.

آمار کلاهبرداری ها و سواستفاده از افراد جویای کار به ویژه زنان درحال افزایش است. کافی است سری به سایت های مختلف و آگهی هایی که بی هیچ محدودیتی در فضای مجازی دست به دست می شوند بزنید، آنوقت است که پیدا کردن شغل به شرط واریز کردن ۵۰۰هزار تومان ناقابل ساده ترین شرطی خواهد بود که در مقابلت قرار می دهند.

رونق کلاهبرداری در تلگرام و اینستاگرام

یکی از افرادی که به تازگی مورد سواستفاده مالی توسط یکی از همین شرکت های کاغذی قرار گرفته است به خبرنگار مشرق می گوید: از طریق تبلیغات یکی از همین شرکت ها که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دستم رسیده بود به شرکت وصل شدم. در ابتدا همه چیز خوب بود و قرارشد پس از پرداخت  حق مشاوره، در کوتاهترین زمان به شرکتی که برای تخصص من اعلام نیاز کرده بود معرفی شوم. همان روز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حساب شرکت واریز کردم اما پس از چندین بار پیگیری، وقتی به دفتر کاریابی مراجعه کردم متوجه کلاه بزرگی شدم که بر سرم رفته بود. دفتر کار اجاره ای بود و دیگر خبری از مدیرعامل شرکت و کارمندان نبود.

پیدا کردن فریب خوردگان موسسات کاریابی قلابی چندان کار سختی نیست. به کمک انجمن های صنفی دفاتر مشاور شغلی و کاریابی به فرد دیگری وصل می شویم که با تحصیلات کارشناسی ارشد فریب استخدام در یک بانک دولتی را خورده است.

همه چیز از یک کانال تلگرامی آغاز شده بود و حتی فکرش را هم نمی کرد که روزی نامش در بین فریب خوردگان شرکت های کلاهبردار جای بگیرد. همیشه فکر می کرد که کلاهبرداران طعمه هایشان را از بین افراد کم سواد و ساده لوح انتخاب می کنند. اما حالا خودش گرفتار شده و برای شرکت در آزمون استخدامی یکی از بانک ها ۲۵۰هزار تومان به حساب فردی با عنوان مدیریت یک شرکت کاریابی واریز کرده است. پول را پرداخت کرده و بعد از چند روز تازه فهمیده است که بانک مذکور نه استخدامی در پیش دارد و نه آزمون استخدامی.تنها اتفاقی که افتاده، کلاه برباد رفته نزدیک به۳۰۰ فرد جویای کار است که با رویای استخدام در بانک و به دست آوردن شغلی رویایی به حساب کلاهبردار پول واریز کرده اند.

تبلیغات واهی یا واقعی؟

بررسی ها نشان می دهد مراکز کاریابی کلاهبردار یا سودجو، عمدتا از روش های تحریک و توهم زایی، در تبلیغات خود استفاده می‌کنند و تلاش دارند به گونه ای خود را معرفی کنند که فرد بیکار، با مشاهده این تبلیغات یا شنیدن توصیفات آنها از فعالیت شان، این تصور را در خود ایجاد کند که می تواند بودن داشتن مهارت یا دانش خاصی، راه صد ساله را چند ماهه و چند هفته ای طی کند و همین توهم، آغاز گول خوردن آنهاست.

این شرکت‌ها و مؤسسات در تبلیغات خود معمولا از جملات وسوسه انگیز مانند این حرف های تکراری استفاده می‌کنند: عضوی از تولیدکنندگان باشید، رئیس خود باشید، ماهانه میلیون‌ها تومان از کار در منزل بدست آورید و ....

چنین بنگاه‌هایی در تبلیغات ابتدایی ، یا به اندک پس انداز شما چشم دوخته اند و یا آنکه با این ترفند که به شما نمی‌گویند باید مقدار زیادی از هزینه‌های تبلیغات در روزنامه‌ها، خرید منابع و نرم‌افزار یا تجهیزات برای انجام این کار بپردازید، شما را از ادامه پیگیری پول هایی که پرداخت کرده اید، منصرف می کنند و به همین خاطر، همکاری با کارفرمایی که به اندازه تمام ساعاتی که فرد جویای کار، کاری را انجام می‌دهد، حق الزحمه پرداخت کند و قبول کند شما تحت استانداردهای قانون کار فعالیت کنید، کمتر به وقوع می‌پیوندد.

هشدار درباره افزایش سوء استفاده های اخلاقی و مالی از بیکاران

بابک هاشمی پور رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های سراسر کشور از افزایش چشمگیر کلاهبرداری و سواستفاده از متقاضیان کار توسط سایت ها، کانال ها و شرکت های کاغذی کاریابی خبر می دهد و به خبرنگار مشرق می گوید: متاسفانه آمار کلاهبرداری و سواستفاده به ویژه سواستفاده جنسی از زنان سرپرست خانوار توسط شرکت های قلابی کاریابی و سایت های بدون مجوز رو به افزایش است.

هاشمی پور تعداد بیکارانی که طی یک سال گذشته مورد سوء استفاده و یا کلاهبرداری قرار گرفته اند را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بالاترین آمار کلاهبرداری و سواستفاده از افراد جویای کار متعلق به استان های تهران و البرز است.  در این بین بخشی از کلاهبرداری ها و سواستفاده ها توسط شرکت های بدون مجوز صورت می گیرد که با ایجاد دفاتر کار موقت، اقدام به کلاهبرداری از افراد جویای کار می کنند.

رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها اشاره ای نیز به شیوه های مختلف کلاهبرداری توسط این افراد کرد و اظهار داشت: تعدادی از این شرکت ها به بهانه های مختلفی مانند هزینه معرفی به شرکت های نیازمند نیروی کار، هزینه برگزاری آزمون استخدامی و ... از افراد جویای کار پول دریافت می کنند و پس از مدتی متواری می شوند.

هاشمی پور از فعالیت بیش از هزار کانال تلگرامی بدون مجوز در زمینه کاریابی، انتشار آگهی های استخدامی و تشکیل بانک اطلاعاتی نیروهای جویای کار و شرکت های جویای نیروی کار خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پلیس فتا، تمامی کانال های تلگرامی و سایت های غیر مجاز موجود در فضای مجازی طی یک ماه آینده فیلتر و ادمین هایشان توسط دستگاه قضایی احضار خواهند شد.

او البته به ترفند برخی ادمین های کانال تلگرامی برای افزایش فالوئر های خود از طریق موضوع اشتغال و آگهی های استخدامی نیز اشاره کرد و گفت: این افراد با انتشار آگهی های دروغین و یا تاریخ گذشته سعی در جذب فالوئر دارند تا در نهایت با تغییر اسم کانال و محتوای موجود، جذب آگهی و در آمد کنند.

​منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار