سقوط تربیتی در میان ابزارهای نوین

در اختیار نهادن سیم کارت همراه اول تا چه میزان همراه با اتاق فکری کارشناسی شده و از طریق تطابق با پدیده تعلیم و تربیت نزد خانواده های ایرانی است هم نامشخص است

هیولایی خطرناک در کمین کودکان
به گزارش گلستان 24، جهان، عصر سرعت را می گذراند و در این گذرگاه هزار و یک رنگ از ابزارهای تکنولوژیک، آن چه می بایست به طور کارشناسانه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، میران انطباق این داده های وارداتی با لایه های عمیق فرهنگ کشوری است که پیشینه کاملا مغایر با نگاه غربی دارد.
 
در دوران مدرن گرایی، فرهنگ ایرانی با همه پشتوانه های غنی تاریخی و با توجه به همه داشته های دینی با هجمه ای از سوی ابرقدرت های تکنولوژیک مواجه است و این در حالی است که در برابر این شرایط ناگوار، پایه های مردمان این کشور همچنان به لحاظ اعتقادی، دارای ارزش های سنتی است و این دوگانگی در کشورهایی با بافت فرهنگ سنتی چون ایران، اختلالات گسترده ای را ایجاد کرده است.
 
فرآیند تغییر چیدمان زندگی ایرانیان که عمدتاً از نیمه های سال 70 شمسی و پس از پایان جنگ و نگره جدید دولت مردان وقت آغاز گردیده، در این سال ها با روندی صعودی رو به افزایش چشمگیری بوده است. اما موضوع ورود ابزارهایی همچون گوشی همراه برای کشور ما که بر پیشانی اش، نام اسلامیت حک شده و این عنوان مقدس در پیوندی دلنشین با ایرانی ات می باشد، پس لرزه های را به دنبال داشته است، چرا که مردمان سنت گرای این دیار، تمایلات ناهنجار دنیای غربی را درست ندانسته و در مواجهه با تربیت فرزند دچار چالش می شوند.
 
از طرفی نوع استفاده نامطلوب از تکنولوژی توسط فرزندان نمی تواند با برخورد سلبی از سوی والدین و مسئولین امر جوابگو باشد، چرا که با توجه به از میان رفتن فاصله های جهانی، موج دسترسی به شبکه های مجازی و وسایل ارتباط جمعی امری چنان آسان شده که نمی توان وجود این نوع وسایل را نادیده گرفت. خبر راه اندازی سیم کارت کودکان در این ارتباط نه می تواند خرسندی از رسیدن به مرزهای جهانی برای کشور محسوب شود و نه عقب گرد از مواجهه با ابزارهای نوین را در بر داشته باشد.
 
 
این که در اختیار نهادن سیم کارت همراه اول تا چه میزان همراه با اتاق فکری کارشناسی شده و از طریق تطابق با پدیده تعلیم و تربیت نزد خانواده های ایرانی است هم نامشخص است و همه امیدواری از آن است که این مسأله تنها از بابت فروش و بالارفتن بازارهای جدید برای شرکت های ارتباطی نباشد و مهم تر از آن انجام رسیدگی های لازم در خصوص پیامدهای چنین واگذاری توسط کارشناسان تربیتی و نهاد خانواده می باشد.
 
از طرفی اگر هم این مسأله را نادیده گرفته و آزادسازی تلفن همراه را در مدارس ابتدایی به صورت آزادانه در نظر نگیریم، باز هم ورود ویروس تکنولوژی چنان راحت است که از مسیرهای دیگر هم به دست کودکان خواهد رسید و از این رو این نیاز خانواده ها است که با این پدیده های وارداتی برای کودکان به شکلی مناسب برخورد کنند. نحوه در اختیارگیری ابزارهای جدید دیجیتالی در ضمن راحتی انسان، تبعات نامطلوبی را هم در بردارد که باید برای کودکان هشدار داده شود که از طریق هدایت والدین برای کودکان خواهد بود که طریقه درست و منطقی این ابزارها را در نظر بگیرند و در این خصوص آموزش های لازم صورت گیرد.
 
در خبر مربوط به واگذاری سیم کارت برای کودکان شرط اعمال محدودیت در دسترسی به دیتای نسل‌های 3 و 4 قید شده و از طرفی مقرر شد که پیشنهادهای لازم از طریق اپراتورها انجام شود. بطور قطعی نمی توان تعیین نمود که چه میزان از این پیشنهادات با تفکر تربیتی و در راستای توجه به نهاد خانواده بوده و چه میزان از طریق بازاریابی مناسب برای بازار تجاری صورت خواهد گرفت؟ به هرحال واگذاری سیم کارت ها موجب رواج بیشتر استفاده از این ابزار برای کودکان و کمکی بیشتر به همه گیر شدن آن در این گروه سنی خواهد کرد و از این نظر لازم است که قبل از هر مساله ای در مورد گروه سنی کودک و نوجوان، تدابیر کارشناسانه لازم انجام شود تا از تبعات نادرست هر تصمیمی جلوگیری شود. 
 
این روزها نه تنها استفاده از گوشی همراه، بلکه دیگر ابزارها مانند تبلت، لپ تاپ و انواع گوشی های جدید به عنوان ابزاری جهت خود نمایی طبقاتی کودکان در نهادهای آموزشی تبدیل شده و این هم چشمی خانواده ها، عواقب ناگواری را حتی در ارتباط با رابطه زوجین ایجاد کرده و کودکان را تبدیل به موجوداتی هیولاوار در دایره بسته بازی های تکنولوژیک ساخته است. چرا که متاسفانه نوع دسترسی کودکان از ابزارهای جدید چنان بی حساب و کتاب و بدون پیش زمینه لازم آموزشی انجام می شود که بسیاری از مخاطرات این وسایل به روح و روان کودکان وارد شده و بخش اعظمی از نهادینه شدن تربیت نادرست نیز از همین مسیر شکل می یابد. این مساله نه تنها در اتلاف زمان مفید یادگیری تحصیلی برای کودکان خلل ایجاد می نماید، بلکه نوع تربیت سنتی نشات یافته از پایگاه اسلامی-ایرانی ما را هم مخدوش کرده و از این رو نوع تربیت پذیری کودکان نسل جدید چنان اسفناک است که کمتر نشانی از احترام پذیری گذشته در برابر بزرگترها وجود داشته و فرزند سالاری به عنوان یک اصل در خانواده های امروزی درآمده است. 
 
اکثر متفکرین تعلیم و تربیت بر این نکته اتفاق نظر دارند که باید تلاش کرد تا از طفولیت، بچه ها را با عاداتی نیکو در خانواده ها آشنا کرد و پرورش عاداتی ارزنده و رفتاری پسندیده از طریق داشتن الگویی مناسب در این زمینه است. الگوهایی که می توانند حتی در نحوه استفاده از بازی های تکنولوژیک نیز در جهت آرمان های این دیار قرار گیرد.
 
 
در این شرایط جدید اگرچه محیط پیرامون مانند جامعه، فرهنگ و به خصوص مدرسه، تاثیر بسزائی در تربیت دینی و اخلاقی کودک دارد، اما در این میان نقش خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در مقابل تفکر برخاسته از ایمان راستین ایرانی ها، استکبار جهانی قرار دارد که مدت هاست برای نابودی فرهنگ اسلامی و جلوگیری از رشد و گسترش آن در سراسر جهان، در صدد تهیه خوراک فکری است تا به مخاطب مسلمان خود طوری وانمود سازد که تفکرات برخاسته از تقدس گرایی اش دیگر در دنیای مدرن پاسخگوی نیازهای بشری نیست. 
 
آنچه مسلم است، برای پیشرفت این جریان، برنامه ریزی شده از غرب باید در ابتدا تضاد سبک زندگی اسلامی با مدرنیته را شناخت و سپس به یافتن تفکری راهبردی در جهت برخورداری مطلوب از ابزارهای جدید در کنار نحوه زندگی اصیل ایرانی باشیم. در ارتباط با خبرهای جدید دریافتی در خصوص واگذاری ابزارهایی مانند سیم کارت کودکان لازم است تا تطابق استفاده از ابزارها با تفکر اصیل اسلامی-ایرانی ما و نوع تربیت مندی کودکان و نوجوانان به درستی صورت گیرد تا به جای برخورداری از ابزار جدید، به جهنم فرهنگی غرب سقوط نکنیم.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار