گفت و گو با حکیمه علمشاهی، آرایشگر علی آباد کتول؛

بدون شک برخی مواد آرایشی خارجی دارای کیفیت بالایی هستند ولی در سال های اخیر مواد آرایشی ایرانی با کیفیت هم تولید می شوند که ما سعی می کنیم تا حد ممکن از مواد ایرانی با کیفیت استفاده کنیم.

ضرورت توجه به بهداشت عمومی و فردی در آرایشگاه های زنانه و استفاده از لوازم و مواد استاندارد

گلستان24، در گفتگوی اختصاصی با خانم علمشاهی از آرایشگران با سابقه شهرستان علی آباد کتول، به موضوع ضرورت توجه به بهداشت عمومی و فردی در آرایشگاه های زنانه و استفاده از لوازم و مواد استاندارد پرداخت:

 

 

 

به گزارش گلستان24، برخی مواد آرایشی ایرانی در مقایسه با مواد خارجی مشابه از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

رعایت بهداشت و داشتن ظاهر آراسته یکی از ویژگی های انسان های مومن است و در دین مبین اسلام در باب رعایت بهداشت و آراسته بودن ظاهر احادیث فراوانی ذکر شده است. داشتن ظاهر آراسته و مطابق با عرف جامعه علاوه بر ایجاد حس اعتماد به نفس در نحوه ارتباط و تعامل با افراد جامعه نیز تاثیر بسزایی دارد و یکی از رموز انسان های موفق در کنار تلاش و ممارست، توجه به همین نکات ظریف و باریکتر از مو است.

آرایشگاه های زنانه در جامعه امروز یکی از مکان هایی هستند که به علت حساسیت موضوع (مهارت، رعایت بهداشت، استفاده از وسایل و مواد استاندارد و رعایت شئونات اسلامی و اخلاق) از اهمیت خاصی برخوردار است و بانوان ترجیح می دهند آرایشگاهی را انتخاب کنند که علاوه بر رعایت موارد فوق، کادر شاغل در آرایشگاه نیز از مهارت و تجربه کافی نیز برخوردار باشد.

متاسفانه امروزه در برخی آرایشگاه ها فعالیت هایی صورت می گیرد که انجام آنها به هیچ عنوان در صلاحیت یک آرایشگر نیست و به سلامتی با سلامت افراد جامعه بازی می شود. از خرید و فروش انواع محصولات مجاز و غیر مجاز گرفته تا انجام برخی امورات تخصصی که در برخی موارد فقط پزشکان متخصص قادر و مجاز به انجام آنها هستند! در همین راستا و به منظور آشنایی با وظایف آرایشگران و ویژگی های یک آرایشگاه مطمئن و بهداشتی گفتگوی کوتاهی را با خانم علمشاهی از آرایشگران مجرب شهرستان علی آباد کتول انجام داده ایم که سال های متمادی در این عرصه مشغول خدمت به شهروندان است

 

وحید حاج سعیدی ارایشگاه زنانه3

 

- لطفا خودتان را معرفی نمائید:

بنده حکیمه علمشاهی متولد شهرستان علی آباد کتول هستم و مدت 22 سال است که به حرفه آرایشگری اشتغال دارم و مدیریت سالن آرایش "خاطره" در شهرستان علی آباد کتول بر عهده این جانب است

 

چگونه وارد این حرفه شدید؟

بعد از پایان تحصیلات دوره متوسطه در حالی که خود را برای امتحان کنکور آماده می کردم، به منظور پر کردن اوقات فراغت در یک سالن آرایش مشغول به کار شدم. بعد از مدتی به این حرفه علاقه مند و با وجود قبولی در دانشگاه آرایشگری نیز را ادامه دادم و در کنار ادامه تحصیل در آموزشگاه آرایشگری نیز ثبت نام کردم و موفق به اخذ مدرک این مهارت نیز شدم

 

آرایشگری یک حرفه تجربی است یا علمی؟

در گذشته افراد کمی به این شغل اشتغال داشتند و عمدتاً تحصیلات دانشگاهی نداشتند و این مهارت را به صورت تجربی آموخته بودند. اما در حال حاضر همه علوم و مهارت ها نیاز به مطالعه و کسب دانش دارند و آرایشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت اشنایی با علوم و تکنیک های روز این مهارت باعث می شود در کنار جلب رضایت مشتریان، از بروز برخی بیماری ها و مشکلات بهداشتی و ... جلوگیری شود.

 

با چه هدفی وارد این حرفه به صورت حرفه ای و با رویکرد اقتصادی شدید؟

من اعتقاد دارم که در جامعه بانوان نیز باید از توانمندی ها و تجارب خودشان استفاده کنند و دوش به دوش همسران خود در اجتماع فعالیت کنند. بنابراین سعی کردم تا با یاد گرفتن حرفه آرایشگری علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده، به علاقه شخصی خودم نیز جامه عمل بپوشانم.

 

آیا در کارتان با پزشکان متخصص نیز مشاوره می کنید؟

 

بدون شک آشنایی با علم پزشکی و بهره بردن از نظرات و تجربیات پزشکان در ارائه خدمات استاندارد و بهداشتی موثر است. به همین منظور بنده سعی می کنم با پزشکان متخصص پوست در تماس باشم و همواره در استفاده از محصولات جدید و انجام برخی فعالیت های آرایشگاهی با آنها مشورت کنم.

 

وحید حاج سعیدی ارایشگاه زنانه 1

 

نقش مطالعه و آشنایی با متد های جدید و علمی را چگونه ارزیابی می کنید و تاکنون چه دوره هایی طی کرده اید ؟

دوره های آرایشگری از تنوع خاصی برخوردار است و آشنایی با علوم و فنون جدید در ارائه خدمات با کیفیت تر موثر است. بنده سعی می کنم در اکثر این دوره ها که معمولاً در گرگان برگزار می شوند شرکت کنم. البته چندین دوره نیز در تهران گذرانده ام که انصافاً این دوره ها در دانش افزایی اینجانب موثر بوده اند.

 

مواد آرایشی ایرانی را ترجیح می دهید یا خارجی؟

بدون شک برخی مواد آرایشی خارجی دارای کیفیت بالایی هستند ولی در سال های اخیر مواد آرایشی ایرانی با کیفیت هم تولید می شوند که ما سعی می کنیم تا حد ممکن از مواد ایرانی با کیفیت استفاده کنیم. چون این مواد به گفته پزشکان با آب و هوای کشور ما همخوانی دارند و از استاندارد آنها نیز مطمئن هستیم.

 

آرایشگاه شما چه تفاوتی با بقیه دارد؟

من همیشه اعتقاد دارم انسان اگر می خواهد کاری را انجام دهد آن را به بهترین نحو انجام دهد و در این راه با تمام امکانات و قوا تلاش کند. به نظر بنده داشتن وجدان کاری، استفاده از مواد آرایشی استاندارد و با کیفیت، استفاده از پرسنل مجرب و با تعهد در کنار ایجاد فضایی بهداشتی و مفرح از ویژگی های یک آرایشگاه مناسب است که بنده سعی کردم در طول این دو دهه که به این شغل اشتغال دارم موارد فوق را در حد توان رعایت کنم و اعتماد مشتریان به بنده حاکی از این است که در این راه موفق بوده ام.  

 

نظر شما در خصوص پائین آمدن سن آرایش چیست؟

در گذشته آرایش بیشتر مختص بانوان بود و دختران تا قبل از ازدواج به هیچ عنوان آرایش نمی کردند. اما در حال حاضر به دلیل مختلف فرهنگی و اجتماعی سن آرایش به شدت پائین آمده است. لازم به ذکر است که استفاده از مواد آرایشی ارزان قیمت و در حجم بالا به ویژه در سنین نوجوانی تبعات ناگواری برای افراد خواهد داشت که چین چروک زود هنگام، ریزش مو، از دست رفتن شادابی پوشت و ... از تبعات این اقدام عجولانه است.  

 

سخن پایانی

داشتن ظاهر آراسته و رعایت اصول بهداشتی بر هر مسلمانی واجب است ولی افراط در آرایش یا به عبارتی آرایش غلیظ و ظاهر شدن در انظار عمومی چندان با عرف اجتماعی ما سازگار نیست. بنابراین توصیه می شود بانوان محترم ضمن رعایت اصول و هنجارهای جامعه اسلامی ، در انتخاب آرایشگاه و استفاده از مواد آرایشی دقت کنند. چرا که هر گونه سهل انگاری و بی دقتی در پرداختن به این مقوله تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت که در برخی مواقع جبران آنها امکان پذیر نخواهد بود .

 

مصاحبه: وحید حاج سعیدی

ارسال نظر

آخرین اخبار