مهدی پارسا، خوشنویس مطرح گلستانی، در گفت و گو با گلستان24،

خوشنویسی فقط یادگرفتن چندشکل زیبا نیست بلکه درآن درک وتخیل انسان کنترل شده و به بهترین جانب هدایت می شود که آن هم سوی زیبایی وجمال الهی است. به قول شهید آوینی که گفته است هنر باید راه آسمان را بنمایاند .

هنر باید راه آسمان را بنمایاند...

گلستان24، با مهدی پارسا، خوشنویس مطرح مینودشتی و عضو انجمن خوشنویسان استان، به گفت و گو نشسته است:

 

 

سلام. جناب پارسا، لطفا خودتون رو برای ما معرفی کنید:

سلام. مهدی پارسا هستم، متولد سال 1352، کارشناس ارشد اندیشه های سیاسی

 

 

چند سال است که خوشنویسی می کنید  و چه شد که به این راه قدم گذاشتید؟

خوشنویسی را از زمان راهنمایی با ارشاد وهدایت دبیر هنرمان آغاز نمودم . دوره های پیشرفته را نیز درانجمن خوشنویسان ادامه دادم ودر محضر استادان ارجمندم آقایان علی اکبر آسمانی و همایون حاج محمدحسینی  ودیگر اساتید عزیزم خوشه چین خرمن اندوخته های گرانقدر آنها بودم .

 

مهدی پارسا انجمن خوشنویسان استان گلستان

 

لطفا از رتبه ها و مقام هایی که به دست آوردید برامون بگید:

گواهینامه خوشنویسی ممتاز را درسال 1379 وگواهینامه  فوق ممتاز را درخط نستعلیق  درسال 1391 ازانجمن خوشنویسان ایران اخذ نمودم. در دوران دانش آموزی دوره متوسطه ، هنوزاستان  گلستان وجود نداشت و درمسابقات دانش آموزی استان مازندران برای دوسال نفر اول مسابقات خوشنویسی دانش  آموزان بودم.

دردوران دانشجویی نیز دوسال نفر اول مسابقات تربیت معلم استان  مازندران بودم. پس از آن نیز درمسابقات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگزیده بودم و درنمایشگاه های مختلف گروهی دراستان گلستان شرکت داشتم . درجشنواره های مختلف نیز حضور داشتم .

 

انجمن خوشنویسان استان، چه فعالیت هایی را انجام می دهد:

انجمن خوشنویسان و شعبات آن دراستان گلستان از ابتدای تاسیس تا کنون به آموزش خوشنویسی و حفظ این میراث گرانب های ملی پرداخته و زمینه آشنایی سنین مختلف دراقشار گوناگون مردم استان را با زیبایی های این هنر و پیوند آن با ادبیات فارسی فراهم نموده است.

اما همه این فعالیت ها درمقابل نیاز استان براساس تعداد جمعیت بسیار ناچیز است و از حد و اندازه های امکانات انجمن خوشنویسان خارج بوده و هست. چرا که هنوز هم انجمن خوشنویسان با امکانات بیست سال پیش درحال فعالیت است. حالا این را بگذاریم درمقابل امکانات تهاجم فرهنگی علیه نوجوانان وجوانان این مرز و بوم و ناتوی فرهنگی که با سلاح هنر سعی دارند مردم دنیارا با زندگی و ارزش های فرهنگ غربی وآمریکایی آشنا و به آن وابسته کنند.

فعالیت های انجمن خوش نویسان به دلیل عدم امکانات وحمایت های لازم  فقط درسطح برگزاری کلاس های آموزشی محدود و همکاری با دستگاه های فرهنگی استان متوقف مانده است وقادر به انجام رسالت های بزرگ تر نیست .

 

مهدی پارسا انجمن خوشنویسان استان گلستان

 

سطح پیشرفت این هنر را در استان چطور می بینید؟

سطح پیشرفت این هنر درمقایسه با رشته های هنری دیگر و استان های دیگر مطلوب نبوده و درحد انتظار و سابقه انجمن نیست. البته این مساله به دودسته از علت ها مربوط می شود. اول علت های درون انجمن خوشنویسان است که می توان یکی از آن ها را نداشتن برنامه های راهبردی و بلندمدت و ادامه برنامه های سی سال پیش بدون تغییر و تحول مثبت دانست.

  دوم علت های خارج از انجمن خوشنویسان است که می توان از آن جمله به عدم درک جایگاه هنر و تاثیرات مثبت آن درکاهش معضلات اجتماعی توسط دولت ها اشاره کرد که دود آن به چشم خودشان رفته وخواهد رفت.

اصولا رخدادهای هنری وفرهنگی برای مسوولین دولتی قابل توجه نیست وهیچ جایگاهی در زاویه دید مسوولین دولتی به صورت جدی ندارد . این عوامل به توسعه هنر و پیشرفت کیفی این هنر دراستان لطمه وارد کرده و می کند .

 

 

مهدی پارسا انجمن خوشنویسان استان گلستان

شما چه پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی خوشنویسی در گلستان دارید؟

معرفی انجمن خوشنویسان وفعالیت های آن برای مردم استان به عنوان تنها مرجع رسمی خوشنویسی در رسانه های جمعی  ازجمله صداوسیمای مرکز گلستان. چرا که این امکان برای انجمن وجودندارد تا باتوجه به هزینه های بالای آن به این امر اقدام نماید.

متاسفانه مسوولین به عنوان یک پدیده اقتصادی به این مساله می نگرند. یعنی به بحث اقتصادی آن بیشتر توجه دارند و احساس می کنند که هیچ بازگشت سرمایه ای در این معرفی وجود ندارد، درصورتی که اگر جوانان و نوجوانان به این هنر گرایش پیدا کنند، دیگر گرفتار پدیده های نوظهور صنعت فرهنگی غربی نخواهندشد ومجبور نخواهند شد هزینه های گزاف تری را برای درمان این نسل پرداخت کنند ؛ پیشگیری بهتر از درمان است .

همچنین برگزاری جشنواره های هنری ازجمله خوشنویسی با حمایت های قابل توجه و فاخر که هنرمندان درآن احساس کنند که عزتشان خدشه دار نمی شود.

در یک جشنواره که بنده درآن نفراول استان شدم هزینه های نوشتن و ارائه یک اثر خوشنویسی به این جشنواره از هزینه جایزه آن بسیار بیشتر بود. درصورتی که هزینه های زیادی را برای پذیرایی و تشریفات پرتکلف وتبلیغات گسترده انجام داده بودند . ازگفتن مقدارجایزه خودداری می کنم که باعث سرشکستگی است!

پیشنهاد بعد، توجه مسوولین ارشد استانی به هنرمندان واحترام به کار کرد هنر و وظیفه خطیر هنرمندان درجامعه است. به طور مثال درخیلی از برنامه های چندین سال تجربه بنده ، مسوولین ارشد استانی هنرمندان را قابل ندانستند تا در مراسم آن ها شرکت کنند وچند کلمه آن ها را به فیض برسانند. درصورتی که اگر دردورترین نقطه استان یک فعالیت اقتصادی اتفاق بیفتد همه مسوولین با علاقه شدید به شرکت در افتتاح ویا بازدید از آن شرکت می کنند.

زیرا افراد از فرهنگ و هنر تعریف های غلطی دارند و فلزشان با فرهنگ وهنر در رابطه تباین قرار دارد. نمی خواهم بیشتر به این مساله بپردازم چرا که هیچ سودی ندارد و مجال آن اینجا نیست.

فراهم آوردن  امکانات لازم از سوی دولت برای اشاعه هنر خوشنویسی  برای نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه ها و حتی دستگاه های دولتی. انجمن خوشنویسان با توجه به هزینه های پایین شهریه های هنرجویان امکان خرید تجهیزات لازم را نداشته و ندارد و دراین حالت امکان استفاده از توان همه اساتید خوشنویسی و اجرای برنامه های متنوع دررابطه با خوشنویسی وجود ندارد که اگر این امکانات فراهم شود آموزش و برگزاری برنامه های هنری خوشنویسی درسطح بسیار مطلوب قابل انجام است.

فراهم آوردن امکان برگزاری برنامه های آموزشی با استفاده از اساتید بزرگ کشور در استان گلستان، توسط دستگاه های مربوط مانند اداره فرهنگ وارشاد اسلامی که متاسفانه بسیار کمرنگ است و از بی توجهی شدید به این مساله رنج می بریم. همین مساله ارتباط جامعه خوشنویسی  استان را با خارج از استان ومسائل روز در این هنر قطع کرده است و تنها تعداد محدودی از خوشنویسان با دنیای بیرون استان گلستان ارتباط  پیدا می کنند که هزینه های آن هم قابل توجه است.

 

 

حمایت مسئولین از این هنر در استان چگونه است؟

متاسفانه حمایت تقریبا درحد هیچ است!

به طور مثال در دولت قبلی که انجمن خوشنویسان شعبه گرگان از پرداخت هزینه های اجاره بها و هزینه های جاری انجمن عاجز شد، مدیر کل وقت آقای دکتر منتظری فضایی را در داخل حیاط تالار فخرالدین مقرر کردند تا انجمن خوشنویسان در آن مستقر شده و به فعالیت ادامه دهد.

متاسفانه پس از روی کارآمدن دولت جدید و تغییر مسوولیت تالارفخرالدین، به انجمن اخطار شد تا مکان انجمن را خالی کند. البته با رایزنی های متعدد که اساتید انجمن با مدیر کل محترم جناب حجت الاسلام فضیلت داشتند، این مساله به حالت قبلی بازگشت.

البته مدیرکل محترم اطلاعی از تصمیم مسوول تالار فخرالدین نداشتند. این مساله را به طور مثال بیان کردم وقصد عقده گشایی نداشتم چرا که تعامل با فرهنگ و ارشاد اسلامی که حامی و خانه هنرمندان است در سرلوحه کار انجمن است . خلاصه انجمن در این برزخ رفتن یا نرفتن به فعالیت خود ادامه می دهد .

 

 

مهدی پارسا انجمن خوشنویسان استان گلستان

برای کسانی که به این هنر علاقه دارند چه توصیه ای دارید؟

بنده یک توصیه به والدین محترم و هم استانی های عزیزم دارم. به عنوان معلمی که 22 سال سابقه تدریس برای نوجوانان شما را داشته ودارد . آن توصیه مهم این است که آموزش هنر خوشنویسی را جایگزین پرداختن فرزندانتان به سرگرمی های رایانه ای واینترنتی کنید. چرا که این هنر محصول فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی است و نتیجه آن زیبایی درنوشتار فرزندانتان وآشنایی آن ها با ادبیات غنی ایرانی واسلامی است.

سرگرمی های رایانه ای و اینترنتی علی رغم جذابیت ، ضدیت های پنهان وآشکار با آموزه های فرهنگ ایرانی واسلامی دارند و سرانجام پرداختن به آن ها و سرگرم شدن به آن ها تریبت پنهانی نسلی است که با هویت ایرانی واسلامی خود بیگانه بوده و به دنبال تغییر و مبارزه با ارزش های دینی و ملی خواهد بود.

بادست خودتان فرزندانتان را علیه خودتان تربیت نکنید. صنعت فرهنگی غرب به دنبال فرو بردن ذهن نوجوانان و جوانان ما در غفلت و لذت پرستی است وانسانی که محصول این نوع صنعت فرهنگی است موجودی بی هویت خواهد شد .

توصیه ی بعدی من به نوجوانان عزیز و جوانان مستعد و توان مند استان گلستان است ؛ دوستان عزیزشما توان مندی های بسیاری دارید که اگر خودتان را جدی بگیرید وکارهای جدی را از نوجوانی آغاز کنید دربزرگسالی انسان بزرگی خواهید شد و همه دنیا شما را جدی می گیرند. شما که آینده ایران هستید باید به حفظ فرهنگ ایرانی و اسلامی گرانبهای خودتان همت کنید .

 

مهدی پارسا انجمن خوشنویسان استان گلستان

 

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

برنامه بنده برای آینده تولید آثاری است که درقالب های جذاب به اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بپردازد که این مساله در نمایشگاه های گروهی و انفرادی قابل تحقق است.

برنامه ی دیگر بنده بهبود روش های آموزش هنرخوشنویسی به گونه ای است که هنرجویان درآن پیشرفت های چشمگیر و هدفمندی داشته باشند و فراگیری خوشنویسی را برای آنها سهل الوصول نماید .

 

 

حرف آخر :

کلام آخر این که امام علی علیه السلام فرموده اند که این هنر از آسمان است و هنری آسمانی است.

به نظر بنده فقط یادگرفتن چندشکل زیبا نیست بلکه درآن درک وتخیل انسان کنترل شده و به بهترین جانب هدایت می شود که آن هم سوی زیبایی وجمال الهی است به قول شهید آوینی که گفته است هنر باید راه آسمان را بنمایاند .

ارسال نظر

آخرین اخبار